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QUINCY TROUPE      
       
Marcos Ibarra, traducido de la versión en inglés.      
       

ALGUNAS PALABRAS CON EL POETA NORTEAMERICANO QUE RECIENTEMENTE VISITARA MONTEVIDEO.

     
       

45rpm- ¿Desde cuándo ha estado leyendo sus poemas en un escenario?

Quincy Troupe - Desde 1967 cuando vivía en Los Ángeles, California.Formaba parte de un grupo de escritores y poetas llamado “Watts Writers Workshop”,  que era a su vez el nombre del barrio donde todos nosotros vivíamos y trabajábamos.
45rpm- Describa en pocas palabras, su estilo de leer en público.

QT- Cuando leo en vivo para una audiencia, empleo mi voz como un instrumento musical, acaso un saxofón, una guitarra y muchas veces improviso ritmos de los poemas, particularmente cuando me acompañan músicos, lo cual es frecuente.

45rpm-  La autobiografía de Miles Davis que Ud. co-escribió y que ha sido traducida al español, ¿muestra al hombre, el músico, un amigo personal o un poco de todo eso?

QT – Miles Davis me eligió para escribir su autobiografía a partir de un artículo en dos partes publicado en la revista americana de música “Spin”.  Dicha nota se publicó en noviembre y diciembre de 1985 y Miles Davis la consideró como la mejor nota de prensa escrita en torno a su biografía. Entonces, me pidió que trabajara con él para escribir su autobiografía. Mientras escribíamos este libro, nos hicimos amigos cercanos, sumado a que ambos, además, somos de la misma región del medio oeste de Estados Unidos. Miles Davis es del este de St. Louis y yo de St. Louis, Illinois. Esa amistad con él está descripta en mi libro de memoria “Miles & Me”, que también ha sido traducida al español y que será llevada al cine en otoño 2011. Este film para el cual escribí el guión, será protagonizado por Samuel L. Jackson como Miles, Laurence Fishburne como yo, Kerry Washington como mi esposa Margaret, y también actuará Halle Berry. El director será James Gray y la música de Prince.

45rpm- La poesía beatnik, ¿ha influenciado la suya de alguna manera?

QT- De alguna manera, pero no tanto, aunque Allen Ginsberg fue un buen amigo mío y leímos juntos varias veces. Mis  mayores influencias poética fueron: Pablo Neruda, César Vallejo, Aimé Cesaire, Jean Joseph Rabearivello, Dereck Walcott, y las novelas de  Gabriel García Márquez. He sido muy influenciado también por el jazz, el blues, el funk, algo del rock’n roll y algo de la música clásica europea. Particularmente siento influencias de Miles Davis, John Coltrane, James Brown, Michael Jackson, The Beatles, Jimi Hendrix, Muddy Waters, John Lee Hooker, Howling Wolf, Aretha Franklin, Sly and the Family Stone, Mozart, Beethoven y otros.

45rpm- Ud. tiene gran contacto con las artes visuales y su esposa Margaret está muy conectada con esa disciplina. ¿Ha influenciado eso su escritura en algún modo?

QT- He sido muy influenciado por el arte de Pablo Picasso, Joan Miró, Jacob Lawrence, Tomare Bearden, Vincent Van Gogh, Jackson Pollock, Oliver Jackson, Al Loving, Mildred Howard, Robert Raushenberg, Willem de Kooning, Elizabeth Murray, Sam Guilliam, Alexander “Skunder” Boghassian, Raymond Saunders, y otros diversos artistas visuales cuyos trabajos he estado coleccionando desde siempre.

   
       


45rpm- Algunos intelectuales dicen que el arte ha muerto. ¿Qué diría Ud?

QT- Esa es una presunción intelectual que no respeto. De pronto está muerto para quienes no se han apasionado nunca por el arte y la vida. Pero yo soy apasionado por ambas. Creo que el mundo estaría en verdad en camino a la destrucción (o por lo menos al nivel de mayor estupidez de la que ya tiene), si no hubieran grandes artistas en nuestro medio. Conozco muchos artista, como los que mencioné arriba, que aún viven y crean arte fabuloso. Agrega a la lista mencionada arriba y muy especialmente a José Bedia, El Anatsui, Leonardo Drew, Mel Edwards, Edouard Duval Carrie, entre otros. Creo que a veces, cuando  las personas dicen “el arte ha muerto”, lo dicen de acuerdo a quienes consideran grandes artistas, en primer lugar. ¿A quiénes están ELLOS mirando? ¿Saben ELLOS qué artistas o poetas de color, están creando? Por qué ELLOS no consideran el trabajo de estos artistas como importante? No. Creo que cuando estas personas dicen “el arte ha muerto” probablemente hablan del arte creado por artistas blancos, porque la mayor parte de estos escépticos, no conocen la creación de los artistas de color, ni de los poetas de color, no les importa. Un artista de color nunca diría “el arte ha muerto” porque nosotros estamos muy ocupados creando arte nuevo todos los días.

45rpm- ¿Diría que hay una cultura Negra con similares tendencias en el mundo?

QT- No sé bien cómo contestar esta pregunta con precisión, excepto decir que la cultura africana se ha diseminado por el mundo a partir de la institución de la esclavitud y por las prácticas religiosas como el Voodoo, la Santería, el Candomblé, maneras de hablar, ritmos, salsa, merengue, tango, zouk, funk, blues, jazz, rhytm’n blues, ragtime, gospel, bluegrass, country and western, rap, y tantos otros modos de expresión musical que están en las raíces que se diseminaron con  los esclavos negros de África por vastas porciones del mundo.

45rpm- Finalmente, agradeceríamos su mensaje a nuestra comunidad afro-americano descendiente.

QT-
Sin conocer las condiciones específicas de la comunidad afro-americana en Montevideo, solo puedo decir lo que diría a CUALQUIER comunidad negra en CUALQUIER PARTE del mundo, y es: vivan sus vidas con orgullo y respeto por lo que SON. Apóyense unos a otros en la desventura, y renieguen de perjudicarse entre ustedes para sacar alguna ventaja. No sucumban a las tácticas destructivas  del divide y reinarás, empleadas como estrategia por aquellos que así mantienen su hegemonía cultural. La unidad siempre es mejor que el divisionismo.
Más aún, digo a todos los artistas y creadores de todas partes: abracen el concepto de tomar riesgos en el arte. No teman seguir su propia voz para crear música, literatura, artes visuales, danza, cine o sea cual sea la disciplina a la que se apliquen. Sean valientes, digan lo que piensan, incluso si su opinión es controversial. No teman pelear por sus creencias. Finalmente, crean en su propia habilidad para triunfar, incluso cuando las cosas parecen estar en vuestra contra.
   
       
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Quincy Troupe

     
       
By Marcos Ibarra (English version)      
       
JUST A FEW WORDS WITH THE POET WHO RECENTLY VISITED MONTEVIDEO.      
       
45rpm- How long have you been reading your poetry on stage?

QT- I have been reading my poems on stage since 1967, when I was living in Los Angeles, California. I was part of a group of poets and writers called the “Watts Writers Workshop,” named after a neighborhood in Los Angeles where we all lived and worked.

45rpm- Describe in just few words the way you tackle your readings.

QT- When I read my poetry to a live audience, I employ my voice as a musical instrument, a saxophone or a guitar, perhaps, and sometimes - many times - I improvise the rhythms of the poems, especially when I perform them with musicians, as I often do. 45rpm- The Miles Davis’ autobiography you co-wrote, and which has also been translated into Spanish, depicts the man, the musician, a friend of yours, or only part of all that?QT- Miles Davis chose me to write his autobiography with him because of a two-part article I wrote on him for the American music magazine, Spin. The two-part feature story was published in November/December, 1985, and Miles thought it was the best journalistic story that had ever been written on him. So he asked me to work with him on writing his autobiography. While writing this book, we became really close friends, because we are also from the same mid-western region of the United States. Miles Davis was from East St. Louis, Illinois, and I am from St. Louis, Missouri. The Mississippi River is the only geographic boundary that separates these two cities, though St. Louis is a much larger city and a more important cultural force than East St. Louis, Illinois. Miles also trusted me and we had fun together and liked a lot of the same kinds of music. My friendship with him is depicted in my memoir, Miles & Me, which has also been translated into Spanish, and which will become a major motion picture to be released late Fall in 2011.

The film, for which I wrote the script, is to star Samuel Jackson as Miles, Laurence Fishburne as me, Kerry Washington as my wife Margaret, and also feature Halle Berry. The director will be James Gray, with music by Prince.

45rpm- Has beatnik poetry influenced your poetry in any way?

QT- Somewhat, but not that much, although Allen Ginsberg was a very good friend of mine and we read together many times. However, my biggest poetic influences are: Pablo Neruda, Cesar Vallejo, Aimé Cesaire, Jean Joseph Rabearivello, Derek Walcott, and the novels of Gabriel García Marquez. I have been deeply influenced also by jazz, blues, funk, some rock ‘n roll, and some classical European music. I have been influenced especially by the music of Miles Davis, John Coltrane, James Brown, Michael Jackson, The Beatles, Jimi Hendrix, Muddy Waters, John Lee Hooker, Howling Wolf, Aretha Franklin, Sly and the Family Stone, Mozart, Beethoven, and others.

45rpm- You have had very close contact with the visual arts and your wife Margaret is deeply connected with that area. Has that influenced your writing in any way?
   
       
QT- I have been deeply influenced by the art of Pablo Picasso, Joan Miró, Jacob Lawrence, Romare Bearden, Vincent Van Gogh, Jackson Pollock, Oliver Jackson, Al Loving, Mildred Howard, Robert Rauschenberg, Willem de Kooning , Elizabeth Murray, Sam Gilliam, Alexander “Skunder” Boghassian, Raymond Saunders, and many other visual artists whose works I’ve collected over my lifetime.

45rpm- Some intellectuals say art is dead. What would you say?

QT-
That’s an intellectual conceit that I don’t respect. Maybe it is “dead” for those who aren’t and never were passionate about “art” and life. But I am passionate about both. I think the world would be truly on the road to destruction (or at the very least to a level of abject stupidity than it already is), if there weren’t any great art or artists in our midst. I know many artists, like some of the artists I’ve mentioned above, who are still living and creating fabulous art. I would add to the list above other artists, especially Jose Bedia, El Anatsui, Leonardo Drew, Mel Edwards, Edouard Duval Carrie, among others.

I think sometimes when people - mostly white people - say “art is dead,” it’s according to whom they consider great artists in the first place. Who are THEY looking at? Do THEY know what artists of color - or poets of color - are creating? Why don’t THEY consider the works of these artists important?

No. I think when these people say “art is dead,” perhaps they are speaking of art made by white artists, because for the most part, these naysayers don’t know what artists of color - and poets of color - are creating, nor do they care. Artists of color would never say, “art is dead,” because we are too busy creating new art everyday!

45rpm- Would you say there is a Negro culture with similar tendencies all over the world?

QT-
I don’t know exactly how to answer this question with any degree of precision, except to say that African culture has been spread all over the world because of the institution of slavery and because of religious practices such as Voodoo, Santeria, Candomblé, which brought the drum – candomblé - patterns of speaking in language, rhythms, salsa, meringue, tango, zouk, funk, blues, jazz, rhythm ‘n blues, ragtime, gospel, blue grass, country and western, rap, and so many other modes of musical expression that are rooted in the spread of black slaves from Africa over large portions of the world.

45rpm- Finally, we would very much appreciate your giving a message to our Afro-American community.

QT-
Not knowing what the specific conditions are here in Montevideo regarding the "Afro-American" community, I can only say what I would say in general to ANY black community ANYWHERE in the world, and that is: live your life with pride and respect for who YOU are. Support each other in their endeavors, and do not resort to tearing each other down for self-advancement. Do not succumb to the destructive tactics employed by those who would use a divide and conquer strategy to maintain their own cultural hegemony. Unity is always better than divisiveness. Further, I would say to all artists and creative people everywhere: embrace the concept of risk-taking in art. Do not be afraid to seek to find your own voice in creating music, literature, the visual arts, dance, film or in whatever discipline you undertake. Be courageous; speak your mind, even if your opinion is controversial. Don’t be afraid to fight for your beliefs. And finally, believe in their own ability to succeed, even though sometimes the odds seem stacked agai
   

 

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